De beurs
In iedereen schuilt een muziekliefhebber. Soms moet je de Chinezen erbij halen voor een stukje diepzeemijnbouw, voorbij de oppervlakte van Radio 538, maar toch. En ik weet niet of Qmusic nu wel zo goed voor jou is. Het is net als met het waarderen van allerlei keukens, alleen is dàt zintuig bij de meesten aardig ontwikkeld. Als jouw ouders jarenlang geen horizonten verkenden, verder dan bikkerij De Gouden Bogen, dan duurt het misschien wat langer, maar je komt er wel. Na vakanties in Frankrijk, Italië, Griekenland en Turkije wordt men vanzelf een fijnproever. Nergens geldt het ‘onbekend maakt onbemind’ zo sterk als bij muziek, en wordt nieuwsgierigheid zo hard beloond.
Liefhebbers in de overtreffende trap, verzamelaars, gaan dit weekend op bedevaart naar Den Bosch. Daar in de Brabanthallen is het halfjaarlijkse pop-up mekka voor de muziekverzamelaar. Standhouders uit de USA, Zuid-Afrika, Japan, Zuid-Korea, Brazilië, Mexico en alle Europese landen brengen hun beste platen en cd’s, 40.000 verzamelaars van over de hele wereld brengen geld in de laatjes. Vanuit verschillende steden in Amerika en Japan zijn er vliegarrangementen, compleet met hotel. In de paden: veel mensen met karretjes. Dit zijn meestal handelaren.
Jaren geleden vormden de Grieken de eerste golf. Karrevrachten vinyl sleepten ze naar hun winkeltjes in Athene en Thessaloniki. Na het terugschuiven van het IJzeren Gordijn kwamen Oost-Europeanen. Daar was wat bijzonders mee aan de hand. Voor de Perestrojka was westerse muziek daar nauwelijks verkrijgbaar. Je liep grote risico’s als je platen als ‘The Wall’ van Pink Floyd in huis haalde. Nu komen inkopers uit China en India vragen naar LP’s van Cuby & The Blizzards, Shocking Blue, Boegies, Bodine en Picture.
Op geen enkel terras in Nederland kun je dit weekend zo goed mensen kijken als op de Mega Record & CD Fair. Metalheads komen in vol ornaat, patches op de battle vests tonen de favoriete bands. Hippe jazz cats staan schouder aan schouder met oude blues jongens, bloemenkinderen die zó uit de hoes van de Woodstock LP lijken te zijn gestapt praten in de koffiehoek met cosplayers, op zoek naar de vetste J-pop.
Vinyl is aan een enorme revival bezig. Niemand had dat in deze mate verwacht. Toen de Eerste Digitale Storm opstak dachten velen dat het met fysieke geluidsdragers gedaan was. Maar de oerkracht van gepassioneerde mensen die jarenlang hun smaak ontwikkelden in tienerkamers, op feestjes en bij concerten – en in platenzaken – valt niet te verloochenen.
Ik schreef daar een boek over.