Zoeken
‘Waar liggen de huissleutels?’ Er hangt zo’n replica uilenbord-rekje bij de voordeur, maar die lijkt gereserveerd voor het bosje van de buurvrouw.
Ik heb de neiging tot simplificeren. Juist als je uitzoomt vind je de verrassing in een groter plaatje. Wist u bijvoorbeeld dat autofabrikant Peugeot ook pepermolens maakt? Wij hadden er één, formaat slanke literfles en die is nu weg. Onvindbaar weg. We keerden het huis binnenstebuiten en keken op de gekste plekken (in de koelkast, achter de toiletpot). Het felrode gevaarte is op een mysterieuze reis en kan het niet navertellen.
‘Zoekt en gij zult vinden’? Ammehoela! Soms wil het object van ons verlangen niet gevonden worden. Rockprofeet Lemmy, van Motorhead, wist het al: The chase is better than the catch. Het gaat niet om het doel, maar om de reis er naartoe. En: ervaringen maken rijker dan bezittingen. Toch zou het leuk zijn als die peperbus …
Zoeken is een belangrijk werkwoord – net als relatie. We zoeken een maatje, een partner. Sommigen besteden daar veel aandacht aan, ik verwijs naar Lemmy. Politici zoeken invloed (oplossingen lijken daaraan ondergeschikt te zijn) en, als het niet anders kan: samenwerking. Allemaal zoeken wij betekenisvol werk, een zinvolle invulling van ons leven. Dat valt niet mee tegenwoordig, maar wie met de stroom van verandering meegaat kan de volmaakte mens worden.
In de wereld die eraan zit te komen, de wereld die wij verdienen, zullen data, algoritmes en AI de regenten zijn. De zoektocht naar echtheid, mededogen en zoiets als ‘de waarheid’ (dat meer en meer een fluïde karakter krijgt) wordt steeds belangrijker.
Laten wij minder stellig zijn – en beter luisteren, acties verbinden aan wat we zien, en laten wij nieuwsgierig blijven. Laten we blijven zoeken.